Eπιμέλεια Άρθρου : Ανδρέας Σταμάτης
Το βασικό μήνυμα
Η άσκηση βελτιώνει τρία κομμάτια της σκέψης:
- Αυτοέλεγχο (inhibitory control)
- Μνήμη εργασίας
- Γνωστική ευελιξία
Η προσοχή δεν βελτιώθηκε σημαντικά.
Τι είδους άσκηση «μετράει» περισσότερο
- Σταθερό πρόγραμμα (πολλές εβδομάδες) > «μια και έξω» προπόνηση
Και τα δύο βοηθούν τον αυτοέλεγχο, αλλά τα προγράμματα διάρκειας (≥8 εβδομάδες) έχουν πιο καθαρό όφελος. - Ένταση: και μέτρια και υψηλή ένταση έδειξαν παρόμοιο όφελος στον αυτοέλεγχο.
- Είδος κίνησης:
- «Ανοιχτές» δεξιότητες (π.χ. μπάσκετ, πινγκ-πονγκ, ομαδικά παιχνίδια) είχαν μεγαλύτερο όφελος.
- «Κλειστές» δεξιότητες (π.χ. τρέξιμο, σχοινάκι) είχαν μικρότερο όφελος.
- Ηλικία: στα παιδιά <12 ετών το κέρδος στον αυτοέλεγχο ήταν πιο έντονο.
Σημείωση ορισμών
- Ανοιχτές δεξιότητες: η επόμενη κίνηση εξαρτάται από το περιβάλλον (π.χ. αντίπαλος, μπάλα).
- Κλειστές δεξιότητες: σταθερό περιβάλλον, ξέρεις από πριν τι θα κάνεις (π.χ. τρέξιμο).
Πώς να το κάνεις πράξη
- Διάρκεια: στόχευσε σε τουλάχιστον 8 εβδομάδες συνεχόμενης άσκησης.
- Ποικιλία μέσα στην εβδομάδα:
- 2–3 προπονήσεις με κλειστές δεξιότητες (π.χ. τρέξιμο, σχοινάκι).
- 1–2 συνεδρίες με ανοιχτές δεξιότητες (π.χ. μπάσκετ, ομαδικό παιχνίδι).
- Ένταση: μέτρια ή υψηλή, και οι δύο δούλεψαν. Διάλεξε αυτή που μπορεί να τηρείται σταθερά.
- Γρήγορο «σπρώξιμο»: πριν από απαιτητική νοητική δουλειά (π.χ. διάβασμα για ένα διαγώνισμα), μια οξεία συνεδρία (~30 λεπτά) μπορεί να βοηθήσει, αλλά δεν αντικαθιστά το σταθερό πρόγραμμα.
Πόσο «σίγουρα» είναι τα ευρήματα;
- Μέτρια ποιότητα αποδείξεων για τον αυτοέλεγχο.
- Χαμηλή ποιότητα αποδείξεων για μνήμη εργασίας, γνωστική ευελιξία και προσοχή.
- Χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για πιο σίγουρα συμπεράσματα.
Τι να κρατήσεις
Τα παραπάνω βασίζονται σε μελέτες που αφορούν σε υπέρβαρα παιδιά ή με παχυσαρκία.
Για ενήλικες, τα ευρήματα δείχνουν την κατεύθυνση: σταθερότητα + ποικιλία στην άσκηση. Δεν μπορούν όμως να εφαρμοστούν αυτούσια.
Συνοψίζοντας: Η άσκηση, ειδικά όταν γίνεται συστηματικά και με ποικιλία, φαίνεται να «ακονίζει» το μυαλό, ενισχύοντας τον αυτοέλεγχο και άλλες βασικές γνωστικές λειτουργίες.
Ποιος είναι ο Ανδρέας;







